آنچه که فکر می کنم ایده های خوبی هستند! | قسمت اول

ایده و ایده‌پردازی یکی از جذابترین موضوعات و علاقمندی‌های زندگی من هستن. من از خارج از چارچوب فکر کردن و دیدن لذت می‌برم و به چالش کشیدن ذهنم برای دیدن موضوعات، چالش‌ها و نیازهای زندگیمون، برام یک سرگرمی فوق‌العاده محسوب میشه. به همین دلیل تلاش کردم که هر جایی که بحثی از خلاقیت و ایده‌پردازی هست حضور و در صورت امکان فعالیت داشته باشم. این تلاش باعث میشه که گاهی ایده‌هایی به ذهنم خطور کنه و اونها رو در جاهایی مثل اپلیکیشن «همسا» یا سایت «ICTStartups» ثبت کنم.

به همین دلیل قصد دارم هر چند وقت یک بار، آخرین ایده‌هایی که به ذهنم رسیده رو در اینجا در غالب سلسله مطالبی تحت عنوان «آنچه که فکر می‌کنم ایده‌های خوبی هستند!» با شما به اشتراک بگذارم. من از طرح ایده‌ها و تفکراتم ترسی ندارم. نه از بابت اینکه به خیالباف بودن متهم بشم، نه از بابت اینکه دیگران اونها و من رو به مسخره بگیرند و نه از بابت اینکه کسی ایده‌هام رو بدزده (۱) و همواره نظرم بر این بوده که اگر به هر دلیلی قصد اجرایی کردن ایده‌م رو ندارم، همون بهتر که بنویسمش تا حداقل یکی اجراییش کنه و دنیا جای بهتری بشه. تازه بر فرض اینکه اصلا ایده‌هام خوب باشن و ارزش کار داشته باشن!

 

ایده های من

قبل از اینکه به طرح ایده‌هایی که تا این لحظه به ذهنم رسیده بپردازم، خواهش میکنم به چند نکته توجه کنید:

* اگر اطلاعات یا نظری در مورد هر کدوم از ایده‌ها دارید یا اینکه نمونه‌های مشابه اونها رو دیدید، بسیار به من لطف خواهید کرد اگر در نظرات همین مطلب برام بنویسید.

* اونچه در ادامه برای شما میذارم، غالبا یک توضیح کوتاه از ایده‌هام هستند و برای توضیحات بیشتر، در انتهای هر کدوم لینکی قرار داده شده.

* شما در استفاده از این ایده‌ها آزاد هستید، اما اگر با بنده در مورد حق ایده به توافق برسید بسیار ممنون خواهم شد.

* تاکید میکنم که اگر قصد اظهار نظر در مورد ایده‌ای دارید، حتما توضیحات بیشتر اون ایده رو مطالعه کنید.

* برخی از ایده‌ها رو به دلایل متفاوت اینجا ذکر نکردم.

 

عنوان ایده: Share Effect

هدف: استفاده از جلوه های ویژه در ویدئوها، بدون نیاز به طراحی کامپیوتری و داشتن دانشی در این مورد

معرفی کوتاه: مارکتی شبیه کافه‌بازار، منتها برای اشتراک و فروش جلوه‌های ویژه، تم ویدئو، افکت عکس و تمام افکت‌هایی که برای ویرایش یک عکس یا ویدئو و ارسال اون در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام نیاز هست.

توضیحات بیشتر

Share Effect - ایده های من - Mohsen Elhamian - سایت شخصی محسن الهامیان

عنوان ایده: Connect Us

هدف: ساده‌تر کردن ارتباط با افراد در شبکه‌های اجتماعی

در همین مورد بخوانید  آنچه که فکر می کنم ایده های خوبی هستند! | قسمت دوم

معرفی کوتاه: نرم‌افزاری که بتونیم باهاش به صورت همزمان (یکجا) تو شبکه‌های اجتماعی مختلف به کسی که قصد ارتباط باهاش داریم، درخواست دوستی یا فالو بفرستیم.
چطور؟ شبکه اجتماعی مورد نظرمون رو انتخاب کنیم، نام کاربری یا ایمیل ثبت‌نامی فرد رو وارد کنیم و همینطور الی آخر و تایید.

توضیحات بیشتر

 

عنوان ایده: Video War

هدف: استفاده از فضای رقابتی برای بهبود توانایی سازندگان ویدئو، انیمیشن، کلیپ و …

معرفی کوتاه: راه انداختن رقابت‌های دو نفره (دوئل) یا چند نفره (لیگ) در بین سازندگان ویدئو، با هدف ترویج تولید محتوای ویدئویی به صورت عام یا برای موارد خاص.

توضیحات بیشتر

 

عنوان ایده: Hot Video

هدف: ارائه محبوب‌ترین ویدئوهای روز، هفته، ماه یا سال گذشته

معرفی کوتاه: روز به روز محتواهای ویدئویی دارن زیادتر میشن و بیشتر مورد توجه قرار میگیرن. بسیار عالی خواهد بود اگر نرم‌افزاری برای لیست کردم محبوب‌ترین و پربازدیدترین ویدئوها وجود داشته باشه.

توضیحات بیشتر

 

عنوان ایده: راز

هدف: ایجاد سرویسی جهت اشتراک‌گذاری رازها

معرفی کوتاه: مکانی که کاربران به انتشار رازهایشان با اهداف شخصی، سازمانی، خیرخواهانه، ماجراجویانه، تبلیغاتی و … می‌پردازند.

توضیحات بیشتر

 

عنوان ایده: Screener

هدف: نمایشگری جهت اتصال از راه دور به دیوایس (گوشی، تبلت و …)

معرفی کوتاه: یک نمایشگر که فقط سیم‌کارت و طبیعتا اینترنت داره با تنها یک اپ مشابه Team viewer. کار این نمایشگر، اتصال به گوشی ما از طریق اپ و اینترنت و نمایش صفحه گوشی هست. اینطوری در موارد لزوم می‌تونیم گوشی/لپ‌تاپ/تبلت/سیستممون رو از راه دور کنترل کنیم.

توضیحات بیشتر

Screener - ایده های من - Mohsen Elhamian - سایت شخصی محسن الهامیان

 

عنوان ایده: Jeweled Screen

هدف: ساخت دستبند یا گردنبند با نمایشگر

معرفی کوتاه: دستبند،گردنبند یا حلقه‌هایی که به جای نگین، نمایشگرهای با کیفیتی (مثل AMOLED) دارند که میشه طرح نگین دلخواه رو روشون به نمایش درآورد. مثلا دستبندی که ۵ نمایشگر داره و می‌تونیم هر کدوم رو به سلیقه خودمون تغییر بدیم.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: ایستگاههای اینترنت رایگان

هدف: ارائه اینترنت رایگان با صرفه اقتصادی به مردم

معرفی کوتاه: ایستگاههایی شبیه خودپرداز که تنها سایت‌هایی که اشتراک نمایش در آن را دریافت کرده باشند، به رایگان (برای مخاطبان عام) قابل نمایش و استفاده در آنها خواهند بود. فروشگاه‌های اینترنتی از جمله مهمترین مشتریان احتمالی این سرویس خواهند بود.

توضیحات بیشتر

 

عنوان ایده: بگو

هدف: شبکه اجتماعی مبتنی بر صدا (ویس)

معرفی کوتاه: هممون فکر می‌کنیم که شبکه‌های اجتماعی به انتها رسیدن، ولی شخصا در حسرت یک شبکه اجتماعی مبتنی بر صدا هستم. به نظرم حداقل برای شروع باید فقط امکان گذاشتن ویس (زمان محدود) باشه توش. بعد به مرور صدای ضبطی و اتچ فایل. شنیدن صدای آدمهای متفاوت، هیجان‌انگیزه!

توضیحات بیشتر ندارد!

در همین مورد بخوانید  آنچه که فکر می کنم ایده های خوبی هستند! | قسمت دوم

 

عنوان ایده: Share Sport

هدف: اپ ثبت رکورد پیاده‌روی، دو و دوچرخه‌سواری جهت رقابت مخاطبان در مسیرهای دلخواه

معرفی کوتاه: مشابه اپ‌هایی که به ثبت رکورد دو، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری افراد می‌پردازند، با این تفاوت که امکان اشتراک و ثبت رکورد و مسیر طی شده هم باشه. اینجوری افراد بر سر زدن رکوردهای همدیگه در مسیرها به رقابت می‌پردازند.

توضیحات بیشتر

نمونه مشابه: Samsung Healthy

 

عنوان ایده: Open it

هدف: قابل کنترل کردن آیفون‌های موجود در خانه‌ها از راه دور

معرفی کوتاه: یک دیوایس که به آیفون‌های تصویریمون اضافه بشه و وقتی خونه نیستیم و کسی زنگ میزنه، تصویر رو از طریق اینترنت خونه یا سیمکارت خودش، به گوشیمون بفرسته و بتونیم فرد رو ببینیم و باهاش حرف بزنیم. دستگاه جدید نه، یه ابزار جانبی.

توضیحات بیشتر ندارد!

Open it - ایده های من - Mohsen Elhamian - سایت شخصی محسن الهامیان

 

عنوان ایده: CleanBot

هدف: رباتی برای پاکسازی شهرها یا اماکن تفریحی و دیدنی دارای فضای آزاد

معرفی کوتاه: ربات‌هایی که با انرژی خورشیدی، در تمام روز در مناطق پر مخاطب (گردشگری، تفریحی و…) بچرخن و آشغال‌ها رو جمع‌آوری کنن. مشابه این، یک جاروبرقی برای خونه هست که میشه با تعمیمی ساده، تبدیلش کرد به راه‌حلی برای خرابکاری‌های بی‌فرهنگ‌ها در طبیعت و سایر جاها!

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: Puzzle Bicycle

هدف: ساخت دوچرخه تاشویی که با تبدیل به یک کوله‌پشتی با وزن سبک، قابل حمل باشه.

معرفی کوتاه: دوچرخه‌های امروزی خیلی سبک شدند. اما هنوز مشکلهایی در مورد ندزدیدنشون، حملشون و بردنشون در سفر وجود داره. اما با توجه به وزن کمشون میشه این موضوع رو حل کرد. دوچرخه تاشویی که به یه کوله‌پشتی تبدیل بشه.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: Dynamic Lack

هدف: ساخت کلید و قفلی که به صورت مداوم در حال تغییر باشند.

معرفی کوتاه: کلیدها رو با آلیاژ یا مکانیزمی بسازیم که به مرور و در طول روز، در چارچوب مشخصی تغییر شکل بدن و با قفل‌هاشون هم ارتباط داشته باشن و قفل‌هاشون هم متناسب با اون، تغییر شکل پیدا کنن. اینجوری نمیشه کلیدی رو کپی کرد و امنیت بالاتری ایجاد میشه.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: Easy Sit

هدف: ساده‌تر کردن نشستن برای افرادی که با توجه به شرایطشان، نشست و برخاست زیادی دارند.

معرفی کوتاه: لباس یا آرایه مکانیکی قابل پوشیدنی که به فرد این امکان رو بده که هر جایی که خواست، بدون نیاز به صندلی بشینه. برای بعضی افراد که بیشتر اوقات ایستاده هستند و زمان‌های کوتاهی برای نشستن دارن خیلی کاربرد داره.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: ShockQuest

هدف: راه‌اندازی تیمی برای خلق هیجان در زندگی افراد و ایجاد محتوای مرتبط

در همین مورد بخوانید  آنچه که فکر می کنم ایده های خوبی هستند! | قسمت دوم

معرفی کوتاه: راه‌اندازی یک استارتاپ که آدمهایی که دنبال هیجان هستن در اون ثبت نام کنن و داوطلب بشن که به شیوه‌ای بترسونیدشون یا سوژه دوربین مخفی بکنیدشون!
روش درآمدزایی: گرفتن هزینه از مخاطبان یا ایجاد تولید محتوا از دوربین مخفی‌های داوطلبان. 😉

توضیحات بیشتر ندارد!

ShockQuest - ایده های من - Mohsen Elhamian - سایت شخصی محسن الهامیان

 

عنوان ایده: Finglish

هدف: حل مشکل فارسی نوشتن وقتی کیبورد انگلیسیه و برعکس!

معرفی کوتاه: یه اپ بسازیم وقتی کیبورد انگلیسیه و فارسی می‌نویسیم، دیگه نیاز به پاک کردن نباشه. درگ کنیم متن رو و یه کلید میانبر بزنیم و فارسیش کنه (و برعکس). فقط زدن یه کلید میانبر حل کنه مشکل رو.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: Ufocopter

هدف: ساخت کوادکوپتر با ظاهر UFO!

معرفی کوتاه: ایده زیاد پیچیده‌ای نیست. فقط اینکه یک کوادکوپتر با ظاهر Ufoها ساخته بشه. به نظرم به خاطر ظاهر رازآلودش و ریشه‌ای که داره، مخاطبان خاص خودش رو خواهد داشت.

توضیحات بیشتر ندارد!

 

عنوان ایده: Carcopter

هدف: ساخت ماشین کنترلی قابل تبدیل به کوادکوپتر

معرفی کوتاه: یک ماشین کنترلی که قابلیت تبدیل به کوادکوپتر رو هم داشته باشه. تصور کنید دارید با ماشین کنترلیتون اینور و اونور میرید و بعد پره‌هاش رو فعال میکنین، بیرون میان و پرواز میکنه. با چند دوربین در اطرافش، تصویربرداری ۳D و تماشا با هدست هم اضافه میشه.

توضیحات بیشتر

نکته: گفته شده نمونه مشابه داره، ولی من ندیدم.

 

عنوان ایده: Magnet watch

هدف: طراحی‌های نوین با ترکیب آهن‌ربا و براده آهن

معرفی کوتاه: اگه براده آهن رو روی کاغذ بریزید و یه آهنربا رو از پشتش حرکت بدید، براده‌های آهن دنبال آهن‌ربا میان. از این خاصیت میشه برای طرح‌های خلاقانه استفاده کرد. مثلا یه ساعت که اعدادش به این شیوه درست میشن. 😉

توضیحات بیشتر ندارد!

 

 

پی‌نوشت:

۱- در اصطلاح عامیانه اینطور بهش میگن! دزدی ایده. ولی اگر فکر کردید به شکل زشتی بیان شده، توی ذهنتون با گزینه‌های بهتری که سراغ دارید تلطیفش کنید. :))) خودم که فکر نمیکنم اگر هم زشت باشه، چیزی غیر از حقیقت نیست. 😉

۲- این مطلب به عنوان یک نمونه از «پیشنهادهای من برای نوشتن در وبلاگ شخصی» آماده شد.

۳- نامگذاری ایده‌ها غالبا برای تفکیک اونها از همدیگه هست.

 

 

«هر سه‌شنبه شب، ساعت ۲۰:۲۰، مهمون من باشید در بخش بلاگ سایتم، با یه مطلب جدید. شااااید بعضی وقت‌ها خارج از این زمان‌بندی هم نوشتم؛ چک کنید. :دی
اگر هم دوست دارید از نوشته‌های جدید مطلع بشید، هم می‌تونید یه ایمیل با عنوان «خبرم کن» به Hi@MohsenElhamian.com بزنید تا ارسالل مطالبب جدید رو از طریق ایمیل بهتون خبر بدم، هم می‌تونید به این کانال تلگرامی بیاید.»

11 دیدگاه دربارهٔ «آنچه که فکر می کنم ایده های خوبی هستند! | قسمت اول»

    1. ممنون آرش جان بابت نظرت 🙏🌹
      آره من به دو تا از دوستان ایده Finglish رو پیشنهاد دادم. به نظرم خیلی ضروریه. 😉
      اتفاقا تو همسا هم خیلی ازش استقبال شد.

  1. از ایده تا مخترع شدن.خوبه ذهن خلاقی داری و این خلاق بودن از طرح یه سوال و ایده شروع میشه.من کلا تو زندگیم خیلی ایده نداشتم 😃ولی از بچگیم همیشه به این فکر میکردم کاشکی یه ربات درست مثل یه ادم داشتم که همه کارامو میکرد بعضی وقت ها هم بام حرف میزد تا از تنهایی در بیام..بعد بزرگ شدم دیدم این ایده نیس تقریبا توی همه فیلمای تخیلی و بعضا واقعیت وجود داره پ تبدیل شد به یه ارزوی دست نیافتنی😂

    1. ممنون بابت نظرت ساناز 🙏🌹
      تجربیات شخصیم میگه که ایده‌پردازی بیشتر از اون که ذاتی باشه، اکتسابیه در ما. به علاوه خلاقیت، نتیجه انباشت اطلاعات و تجربه کردن مسیرهای متفاوت هست.
      اگر کمی در اینترنت بگردی، روشهایی رو برای تقویت خلاقیت و ایده‌پردازی پیدا میکنی که خیلی خوب هم جواب میدن!
      در مورد اون ربات هم … آرزوی دست‌نیافتنی نیست. اولین نمونه‌هاش همین الان هم وجود دارن. 😉
      خواستی بگو چند موردش رو معرفی میکنم. 🙂

      موفق باشی. 🙂

    1. اینها برخی از بهترین ربات‌های خانگی موجود هستند:
      * Mayfield Robotics Kuri
      * LG Hub Robot
      * Ubtech Lynx
      * Panasonic companion robot egg
      * Emotech Olly Robot
      * Mattel Aristotle
      اینها فقط چند تا از بهترین‌ها بودن. تیم‌های زیادی دارن توی این حوزه کار میکنن و نمونه‌های بسیار زیاد دیگه‌ای هم هست.
      هدف اولیه در این حوزه، ساخت سطحی از روبات‌های هوشمند، موسوم به «آواتار» هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *