چگونه در طبیعت کرسی درست کنیم؟

اگر تجربه طبیعت‌گردی و ماجراجویی در طبیعت و خصوصا شب‌مانی داشته باشید، احتمالا به خوبی با چالش‌هایی که در مورد خوابیدن در شب‌های سرد در طبیعت هست آشنا هستید. مناطق کوهستانی و مناطق کویری حتی در شب‌های تابستونی هم میتونن سرد باشند و خوابیدن رو برای شما دشوار کنند.

دی‌ماه پارسال محمدحسین مطلبی تحت عنوان «زیراندازی که میتونه جونتون رو نجات بده!» رو در بلاگش منتشر کرد و ضمن گفتن از تجربه خودش، به نقش زیراندازها در همین مورد اشاره کرد. در بخش نظرات مطلب محمدحسین نظری رو گذاشتم که به نظرم اومد شاید به درد بقیه هم بخوره.

برای همین موضوع رو گوگل کردم و دیدم کسی در موردش ننوشته (۱) و مطمئن شدم که نوشتن در این مورد میتونه برای افرادی که به دنبالش هستند، مفید باشه.

 

روش ساخت کرسی در زیرِ زمین در طبیعت

یکی از روشهایی که برای گرم کردن خودمون در شب‌های سرد در فضای آزاد هست، روش روشن کردن آتش در زیر چادر یا اصطلاحا «کرسی چادری» هست. (۲) خب احتمالا اولین چیزی که با شنیدن این حرف ممکنه به ذهنتون بیاد اینه که چرا باید زیر چادر مسافرتی آتش روشن کنیم و بسوزونیمش؟! :))))

اما قضیه اینطوری نیست. در این روش شما با استفاده از درست کردن ذغال در چاله‌ای در زیر چادر، اقدام به گرم کردن چادر در طول شب می‌کنید. برای این کار مراحل زیر رو باید طی کنید:

۱- سعی کنید حداقل یک ساعت و نیم قبل از زمان خواب عملیات رو شروع کنید، چون زمان‌بر هست این روش. مگر اینکه به هر روشی بتونید زغال گرفتن از آتیش رو تسریع کنید.

۲- چاله‌ای مستطیل‌شکل و صاف، به عرض چادر خودتون حفر کنید. طوری که پس از گذاشتن چادر روی کرسی، وقتی افراد در چادر دراز میکشند، بخشی از بدن همه اونها از روی چاله رد بشه.

۳- کف و اطراف چاله رو با سنگ‌های کاملا صاف که از اطراف جمع کردید بپوشونید. این سنگ‌ها هم زغال‌ها رو از رطوبت و سرمای چاله و زمین جدا می‌کنند و هم گرمای زغال‌ها رو برای مدت بیشتری حفظ می‌کنند.

۴- به میزانی که قصد دارید در چاله‌تون هیزم داشته باشید (به نسبت دمای هوا) هیزم جمع کنید و روی لایه سنگی که کف چاله چیدید، آتش درست کنید و ازشون زغال بگیرید.

روش ساخت کرسی در زیر زمین در طبیعت - MohsenElhamian.com - Mohsen Elhamian - سایت شخصی محسن الهامیان

۵- زغال‌ها رو به صورت یکدست و صاف در طول چاله پهن کنید.

۶- وقتی زغال‌ها کاملا آماده بود، روی سطح زغال‌ها رو هم با تعدادی از سنگ‌های صافی که جمع کردید کاملا بپوشونید.

۷- روی لایه سنگی که روی زغال‌ها گذاشتید، خاک بریزید تا چادر با برخورد مستقیم با دیواره داغ سنگ‌ها نسوزه! مطمئن بشید که لایه خاکی که میریزید نه اونقدر کم باشه که تو جابجا شدن‌ها توی چادر از روی سنگ‌ها کنار بره و نه اونقدر زیاد که گرما رو از بین ببره.

۸- بهتره روی کرسی هم اول یکی از همین زیراندازهای معمول که تو خونه استفاده میشه بگذارید و بعد چادر رو روی اون باز کنید تا باز هم احتمال آسیب دیدن چادر کمتر بشه.

۹- خب تبریک میگم، کرسی شما آماده‌ست و می‌تونید چادر خودتون رو روی اون قرار بدید. 🙂

 

امیدوارم این اطلاعات بتونه شما رو از تجربه یک شبِ تلخِ سرد در طبیعت نجات بده.

اگر اطلاعات یا نکته‌ای در این مورد دارید، خوشحال میشم از طریق بخش نظرات همین مطلب، من و بقیه رو در جریان بذارید. 🙏🌹

 

 

پی‌نوشت:

۱- من حتی در وب انگلیسی هم چیزی در این مورد پیدا نکردم. اگر منبع انگلیسی یا فارسی خوبی می‌شناسید که به این موضوع پرداخته باشه، ممنون میشم در نظرات بهم معرفیش کنید. 🙂

۲- البته مطمئن نیستم اسمش این باشه. شاید بعضی‌ها بهش «کرسی آتیشی» هم بگن!

۳- اونچه در بالا گفته شد، تجربه شخصی من بود که از یکی از دوستان در موردش شنیده بودم و اجراییش کردم.

۴- این مطلب به عنوان یک نمونه از «توصیه‌های من برای نوشتن در بلاگ شخصی» آماده شد.

 

 

«هر سه‌شنبه شب، ساعت ۲۰:۲۰، مهمون من باشید در بخش بلاگ سایتم، با یه مطلب جدید. شااااید بعضی وقت‌ها خارج از این زمان‌بندی هم نوشتم؛ چک کنید. :دی
اگر هم دوست دارید از نوشته‌های جدید مطلع بشید، هم می‌تونید یه ایمیل با عنوان «خبرم کن» به Hi@MohsenElhamian.com بزنید تا ارساللل مطالبب جدید رو از طریق ایمیل بهتون خبر بدم، هم می‌تونید به این کانال تلگرامی بیاید.»

20 دیدگاه دربارهٔ «چگونه در طبیعت کرسی درست کنیم؟»

  1. اولم☺ برا من مفید واقع شد چون هم مسافرت رو دوست دارم و هم شب بیداری در دل طبیعت تجربش هم داشتم تقریبا ولی همیشه یخ زدم تا صبح.
    میگم احیانا منظور از محمد حسین ..حسین خلیلی نیس؟🤔

    1. بله بالاخره اول شدی ساناز :)))))
      خوشحالم که برات مفید بوده. 😉
      نه منظور محمدحسین محسنی بود که به مطلبش (زیراندازی که میتونه جونتون رو نجات بده!) توی سایت خودش هم همونجا که اسمش رو بردم لینک دادم. 🙂

      ممنون که وقت گذاشتی و خوندی. 🙏🌹

        1. آره واقعا
          حس خیلی خوبی داره تو سرما، گرمایش از کف داری. :دی
          چون بقیه هم انجامش نمیدن و آدمهای کمی میدونن، آدم حس میکنه اتاق VIP کمپ مال اونه. :)))))

          1. خیلی عالی بود ایده ای بسیار نابیه اگر برای زمستان هم ب کار بیاد مشتری این روش میشم من ک تا الان با حلبی و لوله بخاری هیزمی درست میکردم ک خیلی هم چوب کمی نیازه اما بعد از دو ساعت دیگ داغی ای نمیمونه

          2. راستش من کلا یه بار از این روش استفاده کردم. ولی تا نیمه‌های شب یادمه که گرما رو از کف حس می‌کردم و در کل راضی بودم.
            تو این ماجرا اینکه بتونین طرفین رو عایق بکنید تا گرما فقط از بالا خارچ بشه خیلی مهمه. اینجوری هدر رفت گرما فقط از یک طرف هست و گرما دیرتر از دست میره و در نتیجه مدت بیشتری گرمایش از کف داریم.
            اون بار ما نزدیک غروب به فکرش افتادیم و یه مقدار عجله‌ای درستش کردیم.

  2. خب میدونی؟؟ خیلی دوسا دارم برای یک بار هم که شده یه نفر منو به زور هم که شده ببره کوه تا این کار رو انجام بدیم. خودت میدونی من با زبون خوش از جام تکون نمیخورم چون تنبلیم میشه.
    اونقدر گه اگه بخاطر مسایل اقتصادی نبود حتی سر کار هم نمی رفتم …
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  3. سلام
    من میخوام کرسی درست کنم اما جاییکه میخوام برم داخل پارک جنگلیای تهرانه که نمیشه چادر زد. مثل کوهسار،چیتگر،شیان،
    چجوری تو اینجور جاها کرسی درست کنیم؟

    1. سلام
      نفس اینکه زیر جایی که قصد نشستن یا خوابیدن دارید کرسی روشن کرده باشید به گرمتر شدنتون کمک میکنه.
      اما خب مشخصه که هرچی این گرما رو با لباس بیشتر، کیسه خواب یا چادر ذخیره کنید، بهره‌وری افزایش پیدا میکنه.

  4. باسلام به همه ی دوستان
    باوجود اینکه زیاد درطبیعت و سرمای زمستون در‌جنگل و کوهپایه شب زو سپری میکنم ازایده ی ریختن اب داغ توی چند بطری یک و نیم لیتری و گذاشتن داخل چادر و استفاده از سنگ های دور اتش که بایستی داخل یه پارچه ای پیچیده باشه و بردنش داخل چادر هم مفید واقع میشه و استفاده از بخاری جیبی و بخاری هیزم با دودکش مستقیم و خروج از بالای چادر هم مفید شده
    ببخشین اگر مطلب بنده مفید واقع نشه یا زیاد بود🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *